Inspiracje, Podróże, Wyprawka

Tyłem do kierunku jazdy

Jakiś czas temu pisaliśmy Wam o trudnym wyborze kolejnego fotelika dla naszego malucha w przedziale 9 – 25 kg. Po wielu długich przemyśleniach, wybór padł na montowany tylko tyłem do kierunku jazdy, szwedzki fotelik typu RWF (rear facing car seats) Axkid Rekid. Przejechaliśmy wspólnie już kilkaset  a może nawet kilka tysięcy kilometrów i chcielibyśmy dzisiaj z Wami podzielić się naszymi przemyśleniami.

Zacznijmy od montażu. Fotelik montujemy aktualnie za pomocą systemu Isofix, co zdecydowanie poprawia stabilność, bezpieczeństwo i ułatwia instalację. Przed pierwszym przytwierdzeniem fotela w samochodzie, dokładnie przeczytaliśmy zalecenia i obejrzeliśmy film instruktażowy producenta, dzięki czemu cały montaż nie zajął nam więcej niż 10 minut.

Nowością w Axkid Rekid, która może wydawać się nieco skomplikowana przy montażu, jest teleskopowa noga i specjalne pasy tether, które po rozciągnięciu zaczepia się np. o prowadnice w podłodze samochodu lub przednie siedzenie dla większej stabilności przylegania siedziska do pojazdu. Po kilku próbach doszliśmy jednak do naprawdę szybkiej techniki instalacji całego fotela i sprawna zmiana samochodu czy strony montażu fotela nie stanowią większego problemu.

A teraz najczęściej zadawane nam pytanie przez innych rodziców: czy fotelik jest wygodny dla dziecka? Czy nasz maluch zaakceptował jazdę tyłem do kierunku jazdy? Tak jak pisaliśmy już wcześniej, pamiętajmy, że problemem dla dzieci nie jest kierunek przewożenia a pozycja.

Konstrukcja fotelików z przedziału 0-13 znacznie różni się od foteli RWF do 18kg lub 25kg skierowanym tyłem do kierunku jazdy. W Axkid Rekid dziecko ma przede wszystkim bardzo dużo miejsca, wyżej siedzi, ma do dyspozycji boczne i najczęściej tylną szybę, posiada lepsze wychylenie, głębokie ściany boczne i podparcie nóg, którego w fotelikach przodem do kierunku jazdy brak.

Dużym plusem wpływającym na komfort jazdy jest z pewnością system automatycznego dopasowania zagłówka i wysokości pasów barkowych. Axkid Rekid wyposażony jest w trzy regulowane pozycje odchylenia siedziska do spania dzięki czemu podczas nawet długich podróży, nasz maluch nie skarży się ani na pozycje siedzenia ani ograniczenia widoczności a tym bardziej na kierunek jazdy.

Dodatkowo, na zagłówku tylnej kanapy, zamontowaliśmy naszemu maluchowi praktyczne lusterko do obserwacji, dzięki któremu mamy stały kontakt wzrokowy bez konieczności obracania głowy przy prowadzeniu auta. To wielkie ułatwienie i poczucie bezpieczeństwa dla wszystkich!

A jeśli mówimy o bezpieczeństwie to warto raz jeszcze przypomnieć, że foteliki typu RWF są najbezpieczniejszym sposobem przewożenia niemowląt i małych dzieci, co potwierdzają liczne badania przeprowadzane w prestiżowych instytutach głównie w Skandynawii. Na polskim rynku nie ma obecnie żadnego dostępnego pierwszego fotelika przodem do kierunku jazdy, co musi również o czymś świadczyć…

Dlaczego wiec nadal tak mało rodziców w Polsce decyduje się na przewożenie swoich dzieci tyłem do kierunku jazdy? O niskiej popularności fotelików RWF świadczy przede wszystkim brak wystarczającej edukacji i dość wysoka cena wynikająca z  zupełnie innej konstrukcji fotela oraz małej dostępności modeli RWF na polskim rynku.

Axkid Rekid warto jednak potraktować jako długoletnią inwestycję w bezpieczeństwo dziecka. Najlepiej kupić go jako drugi fotelik, kiedy maluch ma około 1-1.5 roku, wówczas mamy pewność, że posłuży nam przez prawie 5 lat, a nawet dłużej (aż do osiągnięcia przez dziecko 25 kg). Przez cały ten okres będziemy mieli możliwość przewożenia dziecka w najbezpieczniejszy sposób czyli tyłem do kierunku jazdy.