Inspiracje, Wyprawka

Axkid Rekid fotelik dla starszaka

Wybór odpowiedniego fotelika samochodowego to przede wszystkim inwestycja w bezpieczeństwo dziecka. My stanęliśmy niedawno przed trudnym wyborem kolejnego fotelika dla malucha (9 – 25kg) i po wielu dyskusjach, próbach oraz przemyśleniach wybór padł na szwedzki fotelik typu RWF (rear facing car seats) Axkid Rekid.

Fotelik ten wyposażony jest w najnowocześniejsze technologie, które zapewniają maksymalne bezpieczeństwo i ochronę podczas wypadku na drodze. Montowany jest tylko tyłem do kierunku jazdy w całym przedziale wagowym za pomocą pasów bezpieczeństwa lub systemu Isofix (9-18kg), co poprawia stabilność, bezpieczeństwo i ułatwia instalację.

Axkid Rekid to kompaktowy fotelik wymagający minimalnej odległości od przedniego fotela dzięki czemu pasuje do zarówno małych jak i większych aut.

Posiada głębokie ściany boczne, pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa, system automatycznego dopasowania zagłówka i wysokości pasów barkowych. Dodatkowo, wyposażony jest w trzy regulowane pozycje odchylenia siedziska do spania, jest stosunkowo łatwy w montażu, komfortowy i wygodny w czyszczeniu.

Axkid Rekid to bezpieczny fotelik samochodowy. Zaliczył pozytywnie dwa testy bezpieczeństwa: próbę zderzeniową przy prędkości 64 km/h na zasadach EURO-NCAP oraz rygostytyczny Plus Test, w którym sprawdza się siłę działającą na kręgi szyjne podczas zderzenia czołowego z nieruchomą przeszkodą przy prędkości 56,5 km/h. Jeśli siła jest zbyt duża, co grozi rozciągnięciem kręgów szyjnych i ich pęknięciem, to fotelik testu nie zdaje.

Taki test przechodzą jedynie fotele montowane wyłącznie tyłem do kierunku jazdy.

Dodatkowo, Axkid Rekid posiada specjalne pasy tether, które po rozciągnięciu zaczepia się np. o podłogę samochodu (prowadnice w podłodze) lub przednie siedzenie dla większej stabilności przylegania siedziska do pojazdu.

Maksymalna stabilność fotelika osiągana jest także poprzez długą, mocno przylegającą do podłogi pojazdu, regulowaną teleskopowo nogę, która sprawdzi się w każdym modelu samochodu.

My przy wyborze fotelika kierowaliśmy się przede wszystkim bezpieczeństwem. Na przestrzeni lat, badania przeprowadzone przez prestiżowe instytucje potwierdziły, że najbezpieczniejszym sposobem przewożenia niemowląt i małych dzieci jest przewożenie jedynie tyłem do kierunku jazdy.

Dla potwierdzenia, zauważmy, że na rynku nie ma żadnego dostępnego pierwszego fotelika przodem do kierunku jazdy a w Szwecji, gdzie 90% dzieci do lat 4 jeździ tyłem umieralność na drogach jest zdecydowanie niższa niż u reszty Europy.

Niektórzy rodzice uważają, że ich dzieci nie akceptują kierunku jazdy tyłem, czują się niekomfortowo, nic nie widzą i z tego powodu płaczą. Jednak to nie kierunek przewożenia jest przeszkodą tylko pozycja. W fotelikach z przedziału 0-13 maluch prawie leży, jest nisko, ma bardzo zabudowaną głowę i nic nie widzi a akurat jest w fazie poznawania świata i chciałby dostrzec wszystko dookoła. W konsekwencji denerwuje się i płacze.

Fotelik RWF ma zupełnie inną konstrukcję. W fotelu do 18kg lub 25kg skierowanym tyłem do kierunku jazdy, dziecko przede wszystkim wyżej siedzi, ma do dyspozycji boczne i najczęściej tylną szybę, posiada lepsze wychylenie i podparcie nóg, którego w fotelikach przodem do kierunku jazdy brak.

Pamiętajcie jednak, że pomimo naszej rekomendacji, przed zakupem fotelik należy przymierzyć do samochodu i malucha 🙂 Często zdarza się, że kanapa, na której stawiamy fotel, ma różną twardość, profilowanie i szerokość co może utrudnić poprawne mocowanie i w konsekwencji, może wpłynąć na fakt, że fotelik nie będzie w 100% spełniał swoich właściwości bezpieczeństwa.

Zimą, warto zwrócić także szczególną uwagę na ubranie malucha w fotelu. Pamiętajcie, by przewozić dziecko w foteliku zawsze bez kurtki ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo, że podczas zderzenia maluch wyślizgnie się z pasów bezpieczeństwa. Jeśli dziecku zrobi się zimno podczas podróży, lepiej przykryć go po prostu kocem.